כבר תקופה שלייב פייסבוק זו אחת הדרכים הפופולריות עבור העסק לפנות לקהל העוקבים שלו. כי בסופו של דבר מדובר בתקשורת כמעט בלתי אמצעית, בגובה העיניים, שמאפשרת תגובות בזמן אמת ונותנת למי שצופה תחושה שהנה, מאחורי המותג יש אדם בשר ודם.
ואם לדבר תכלס, שידורי לייב זוכים לפי 3 יותר חשיפה מסרטוני הוידאו הרגילים, לא משנה כמה מושקעים הם יהיו וזה אומר שבכל רגע נתון צופים בלייב מיליוני משתמשים בכל העולם.
נוסיף לכך את המגבלות של עידן הקורונה ונקבל מספר שאפילו לא דמיינו לעצמנו: מסתבר שבכל יום פייסבוק לייב מייצר יותר מ-3000 שנות צפייה. והשאלה היחידה שצריכה להישאל היא כיצד תוכלו למנף את ההצלחה הזו לטובתכם?
למי שעוד לא מכיר, ניתן להתחיל לייב פייסבוק מהעמוד העסקי באמצעות הבחירה "להתחיל שידור לייב" (“Start a Live Video”) באופציות שניתנות לנו כשאנחנו יוצרים פוסט חדש. אפשרות כזאת קיימת גם בגרסת הדסקטופ וגם בגרסת המובייל ולכן אני ממליצה לפני הכל – לבדוק איפה נמצא הכפתור החשוב הזה בכל אחת מהגרסאות.
עכשיו, כשאתם בלחיצת כפתור אחת מהעלייה לשידור, אשמח לחלוק איתכם כמה עצות חשובות שיהפכו את הלייב שלכם למושלם באמת, בהתבסס על הניסיון שלי ועל שידורי הלייב שהעברתי עד כה.
תנו לקהילת העוקבים לבחור את הנושא
העוקבים שלכם יודעים מה הם רוצים והדרך הכי טובה לספק להם את התוכן המעניין ביותר מבחינתם היא פשוט לשאול אותם, מה הם רוצים ללמוד. סקר בעמוד העסקי, ניוזלטר ממוקד והרצון של אנשים שגולשים ברשת לסייע ולייעץ לאחרים יעניקו לכם נושאים לכמה שידורי לייב לפחות.
תקדמו את הלייב מספיק זמן מראש
כולנו אנשים עסוקים ולכן כדאי מאד לספר על השידור המתוכנן מספיק זמן מראש, בכל ערוצי התקשורת שלכם עם הלקוחות. אחת הדרכים הנוחות לפרסם ולקדם את הלייב היא ליצור איוונט – ככה אתם מאפשרים לאנשים לקבל תזכורת לפני תחילת האירוע ולהיערך בהתאם.
הקפידו לעדכן את העוקבים שלכם מספר פעמים על השידור, אבל חשוב מאד שלא תהפכו את זה לשרשרת של פוסטים זהים כי זה יכול לגרור תוצאה הפוכה. בכל פעם כשאתם משתפים את ההודעה על הלייב, הקפידו להעניק לעוקבים שלכם ערך מוסף. כך הם יידעו שיש למה לצפות.
הכינו את סביבת השידור
בדיוק כמו באולפני השידור המסורתיים יש מנורה אדומה שנדלקת ברגע שעולים לשידור, דאגו לארגן לעצמכם סביבה כמה שיותר שקטה, עם תאורה טובה. אם הלייב משודר מהטלפון, העמידו חצובה בגובה המתאים. בדקו את השידור (אם צריך כמה פעמים) כשאתם במצב "לייב פרטי". סדרו את הפריים, את התאורה, בדקו גם את הנראות שלכם.
ברור שכדאי מאד להתאפר ולסדר את השיער, לבחור את הלבוש בקפידה, אם כי יש כמובן, חן מסוים בלעלות לשידור עם פיג'מה, כדאי מאד לשקול האם הדבר מתאים ויתקבל בהבנה על ידי העוקבים. זכרו, שידור לייב אמור לחזק את הפרסונה האינטרנטית שלכם ואם יש הבדל משמעותי בין הפרסונה ברשת לבין הפרסונה בלייב, זה עלול לפגוע באותנטיות.
עדיף להצטלם על רקע חלק או לעצב את הפריים בצורה מעניינת – ספרים או חפצים שמרמזים על הנושא. כמובן, אם אתם צריכים להדגים משהו תוך כדי לייב, יש להכין את הכל מראש.
החלטה חשובה נוספת שעליכם לקבל היא האם תשדרו באמצעות הפלטפורמה של פייסבוק עצמו או תיעזרו בשירותים חיצוניים. יש לכך יתרונות וחסרונות רבים – מבחינת העלות ואיכות השידור.
בחרו תזמון נכון
זו גם דרך לשאול את העוקבים – מה השעות המועדפות עליהם. עם התשובות שמתקבלות שונות מאד אחת מהשנייה, מומלץ לבדוק את הנתונים הסטטיסטיים של העמוד ולהחליט מתי הוא זוכה לחשיפה מרובה. כמובן, כדאי מאד לשים לב גם לחדשות שבמדינה שלנו יכולות להשתנות מרגע לרגע. כך, אם הלייב שלכם תוכנן בדיוק ליום בחירות או פתאום יש משדרים מיוחדים, כדאי לשקול להזיז את השידור, כדי שלא תישארו לבד, כמו בסצנה המפורסמת ב-"הקיץ של אביה".
אל תתמהמהו עם המבוא
נכון, חשוב להציג את עצמכם ואת האורחים שלכם (אם יש כאלה), אבל נסו לחשוב – מה יגרום לצופים שלכם יישאר דבוקים למסך יותר זמן? נושא מעניין שדנים בו כבר בתחילת השיחה. את הצגה העצמית ניתן לשמור לשלב מאוחר יותר או לשלב בנון-שלנטיות תוך כדי השידור. כמו כן, ניתן להוסיף לפוסט השידור טקסט המפרט על הנושא ועל כל פרט חשוב אחר.
נסו להיות קצת שדרני טלוויזיה. כל עשר דקות-רבע שעה פנו למצטרפים החדשים ועדכנו אותם בקצרה על מה כבר שוחחתם מתחילת הלייב, זה יגרום גם לעוברי אורח בפיד שלכם לעצור ולהקשיב.
נצלו את ההזדמנות לאינטראקציה עם הקהל
עדיף להעביר לייב עם מסך נוסף, עליו יוקרנו השאלות שמגיעות מהגולשים. מדי פעם זרקו מבט על המסך כדי לראות שאלות מעניינות שיכולות לקדם את השיחה ורלוונטיות לנושא. החמיאו לעוקבים על השאלות, תהיו אישיים כמה שאפשר, בסופו של דבר אתם מכירים כמעט את כל העוקבים הקבועים שלכם.
**
לסיכום, שידור לייב שמאורגן ומתוכנן נכון יכול להיות תענוג צרוף. ייתכן ואחרי שתתנסו בפעם הראשונה יהיו לכם הערות לשיפור לעצמכם. כמו כן, תמיד מומלץ לצפות בהקלטת השידור שוב ולראות מה שווה לעשות אחרת בפעם הבאה. התייחסו בצורה נכנה לביקורת – ואם הביקורת עניינית, הקשיבו ויישמו. ודבר אחרון – אל תחששו מליפסוסים או עצירות, צחוקים או תקלות קטנות. אף אחד אינו מושלם, אבל זה מוסיף לכם אותנטיות.
בהצלחה!!!